خواص جو دوسر

1399/08/03

Pineapple

جو دوسر چیست 

جو دو سر نوعی ماده غذایی سبوس دار است که مانند غلات دیگر دارای یک پوسته سفت بیرونی می باشد که قابل استفاده نیت و طی مراحلی باید فرآوری شده و برداشته شود. حبوبات و غلات مشتق از جو دو ر محصولات مغذی ای هستند که می تواند به عنوان یکی از خانواده غلات در صبحانه اتفاده شود و یا می توان آنها را پخته و در سوپ استفاده کرد.

ارزش تغذیه ای جو دو سر 

جو دو سر منبع بسیار خوبی از ویتامین، آهن، فیبر و تنها منبع ترکیبات آنتی اکسیدان معروف به Avenanthramides است، که این ترکیبات آنتی اکسیدانی به محافظت از سیستم گردش خون کمک می کنند. همچنین محصولات جو دو سر حاوی بتا گلوکان نیز هستند. یک پیمانه جو دو سر پخته شده با آب، 18 درصد سلنیوم، 32 گرم کربوهیدرات، 68 درصد منگنز، 4 گرم چربی، 4 گرم فیبر، 6 گرم پروتئین و 166 کالری دارد.

جو دو سر و درمان یبوست

فیبر نامحلولی که در این نوع غله وجود دارد باعث بهبود کار دستگاه گوارش و فعالیت روده ها می شود و برای درمان یبوست بیار می باشد. جوپرک با جذب آب زیاد باعث نرمی مزاج و افزایش فعالیت روده ها می شود، که ابتلا به بیماری هایی مثل هموروئید را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی با جو دو سر

جو دو سر با کمک به سلولهای دفاعی بدن باعث می شود بافت های عفونی شناسایی و بهبود پیدا کنند.

جو دو سر منبع انرژی است 

جو دو سر از بهترین صبحانه ها برای ورزشکاران می باشد، زیرا که حاوی کربوهیدرات های پیچیده و سرشار از پروتئین است که انرژی بدن را تامین می کند. جو دو سر دارای نیاسین، فولات و تیامین است که متابولیزه کردن انرژی لازم برای بدن کمک می کنند و باعث می شوند بعد از ورزش احساس خستگی شدید نداشته باشید.

جو دو سر و تاثیر آن در فشار خون 

جو دو سر باعث حفظ تعادل انسولین و قند می شوند، با کند کردن هضم نشاسته عوارض افزایش گلوکز خون را افزایش گلوکز خون را کاهش می دهد و بهترین غله برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم می باشد. از آنجایی که جو دو سر باعث جذب آب زیادی می شود مصرف کم آن باعث پر شدن معده و احساس سیری شده و باعث کاهش اشتها می شود. همچنین جو دو سر باعث بهبود حساسیت بدن نسبت به انسولین می شود. پس اگر دیابت دارید حتما جو دو سر را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

نقش جو دو سر در خوش اندام کردن 

با اینکه جو دو سر منبع خوبی برای کربوهیدارت است اما باعث کاهش وزنتان می شود، فیبرهای محلول موجود در جو دو سر زمان زیادی برای تجزیه شدن در بدن نیاز دارند و چون دارای کربوهیدارت های سالم هستند، باعث می شود شما بیشتر احساس سیری کنید. همچنین مصرف دوسر باعث تحریک بدن نسبت به ترشح اسیدهای گوارشی می شود که باعث تسریع سوزاندن کالری ها در فعایت روزانه می شود و همین کار باعث کاهش وزن می شود.

جو دوسر پرک یک ماده خوراکی مقرون به صرفه و لذیذ است که سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است. کسانی که فعالیت های روزانه زیادی دارند، یا به دنبال دریافت مقدار بیشتری فیبر هستند باید حتما از این خوراکی در رژیم غذایی شان استفاده کنند.

سوپ جو دو سر 

یکی از راحت ترین، لذیذترین، و مغذی ترین، راه های استفاده جو دو سر، پختن جو دو سر، و استفاده از آن به عنوان پیش غذا یا میان وعده می باشد، این سوپ بدلیل اینکه کالری کم و جو دوسر دارد برای افرادی که از دیابت و یبوست رنج می برند بسیار مناسب می باشد.

طرز تهیه سوپ جو دوسر پرک با هویج

مواد لازم 

جو دوسر پرک: 30 گرم

جعفری خرد شده: 50 گرم

هویج خرد شده: 50 گرم 

پیاز: یک عدد کوچک

روغن زیتون: یک قاشق غذا خوری 

نمک: به مقدار لازم 

زردچوبه: به مقدار کم 

آب: 2 لیوان 

رب گوجه فرنگی: در صورت تمایل

 

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را بصورت نگینی خرد کرده و با یک قاشق روغن زیتون در یک قابلمه مناسب سرخ کنید، زردچوبه را به پیاز اضافه کرده و به مدت 10 ثانیه تفت بدهید. آب، جعفری، هویج، نمک و جو دوسر پرک را اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 20 الی 30 دقیقه با شعله کم بپزد. بعد از پخت سوپ اگر تمایل داشتید می توانید مقداری رب گوجه به آن اضافه کنید.

می توانید هنگام صرف این سوپ از آب لیموترش استفاده کنید.

 

طراحی و توسعه سُها سیستم