رستوران سیار

1400/03/17

Pineapple

با دنده غذا برانید؛

فستفودها و رستورانهای سیار

 

حتماً گذرتان به رستوران‌ها و فست‌فود‌های سیار افتاده؛ ماشین‌هایی با ظواهر جذاب که غذا‌های مختلفی سرو می‌کنند و  هرکدام گویی هویتی منحصر‌به‌فرد دارد. این اغذیه‌فروشی‌ها، گاه محله به‌خصوصی را برای کسب‌وکارشان انتخاب می‌کنند و گاه به اقصی‌ نقاط  شهر سر می‌زنند. در این مقاله، قصد داریم شما را کمی بیشتر با این کسب‌وکار‌های سیار آشنا کنیم.

 

اگر قصد پا گذاشتن به عرصه صنعت غذا را دارید اما نمی‌خواهید هزینه‌ای برای خرید یا اجاره ملک بپردازید، راه‌انداختن رستوران سیار می‌تواند انتخاب مناسبی برای شروع باشد. به‌علاوه، دیگر نیازی نیست که نگران موقعیت مکانی ملک خود باشید، زیرا هروقت لازم شد، می‌توانید به راحتی جابه‌جا شوید.

کسب‌وکار‌های سیار، حتی برای کسانی که ملک در اختیار دارند نیز بدون منفعت نیست؛ راه‌اندازی یک رستوران سیار به عنوان شعبه‌ای از کسب‌وکار اصلی شما، هم به معروف‌تر شدن کسب‌وکارتان کمک می‌کند و هم ‌می‌تواند باعث افزایش فروشتان شود.

البته نباید اشتباه برداشت کنید؛ درست است که راه‌اندازی رستوران سیار به‌نسبت کم‌هزینه است و خوبی‌هایی هم دارد، اما با دشواری‌هایی نیز همراه است. در ادامه، به نکاتی که باید در رابطه با چنین کسب‌وکار‌هایی بدانید می‌پردازیم.

 

نکاتی که باید درباره رستورانهای سیار بدانید

۱. رستوران‌های سیار در برخی محله‌ها مجاز نیستند.

هر شهر، قوانین خاص خود را دارد و گاه نهاد‌های مدیریتی، محدودیت‌هایی را برای فعالیت کسب‌وکار‌های سیار اعمال می‌کنند. اولین لازمه راه‌اندازی رستوران یا فست‌فود سیار، این است که بدانید در چه مکان‌هایی از شهر اجازه کار دارید و در چه چهارچوبی از قانون قادر به فعالیت هستید.

 

۲. رستوران‌های سیار هم هزینه‌بر هستند!

در این که راه‌اندازی رستوران سیار به اندازه رستوران ثابت هزینه نمی‌برد شکی نیست، اما کسب‌وکار‌های سیار هم خرج‌ومخارج خود را دارند. اول از همه، باید برای تهیه خودرو مناسب هزینه  و سپس، طرحی را که درخور کسب‌وکارتان باشد روی آن پیاده کنید.

بعد از فراهم کردن خودرو، نوبت به خرید لوازم آشپزی می‌رسد. البته هزینه‌ها با راه افتادن آشپزخانه سیارتان تمام نمی‌شوند؛ هزینه بنزین، نگه‌داری و سرویس خودرو، تهیه مواد غذایی، اخذ مجوز و بیمه را نیز باید به فهرست مخارج خود اضافه کنید.

بنابراین، اگر به اندازه کافی سرمایه در دست‌وبالتان نیست، بهتر است به فکر پیدا کردن سرمایه‌گذار یا وام گرفتن از بانک باشید.

 

۳. رستوران‌های سیار نیز نیاز به مجوز دارند.

مجوز‌های لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های سیار، از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. برای این که بتوانید کار در رستوران سیارتان را شروع کنید، نیاز به مجوز‌ها و پروانه‌های مختلفی دارید. ابتدا باید با شرکت در دوره‌های آموزشی، پروانه آشپزی دریافت کنید؛ البته این دوره‌ها معمولا وقت زیادی از شما نمی‌گیرند.

اخذ پروانه بهداشت نیز از ملزومات راه‌اندازی رستوران‌های سیار است. این مجوز را با ارائه مدارک مناسب و پس از کسب تاییدیه از نهاد‌های ذی‌ربط، از وزارت درمان و آموزش پزشکی دریافت خواهید کرد.

در نهایت، لازم به ذکر است که اخذ مجوز اماکن نیز جهت امنیت خودرو و مشتریان شما ضروری است.

 

۴. رعایت بهداشت اهمیت بسیاری دارد.

در حوزه کسب‌وکار‌های سیار، بهداشت همیشه موضوع مهمی است؛ به‌خصوص این روز‌ها که باید همه‌گیری کرونا را نیز به نگرانی‌هایمان اضافه کنیم. به عنوان صاحب یک رستوران سیار، مهم‌ترین مسئولیت‌های شما اهمیت به بهداشت کاری و تضمین سلامت مشتریانتان هستند. مواد غذایی، باید در محیطی ضد‌عفونی نگه‌داری و آماده پخت‌وپز شوند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دست مشتری برسند.

 

۵. ممکن است با رستوران‌های ثابت صلاح نروید!

در حوزه غذا، رقابت تنگاتنگی وجود دارد؛ بنابراین، ممکن است رستوران‌های حاضر در محلی که شما برای فعالیت آشپزخانه سیارتان انتخاب کرده‌اید، کار را برایتان دشوار کنند. بهتر است کسب‌وکار شما، مکمل کسب‌وکار‌های حاضر در محل باشد و نه رقیب آن‌ها.

 

۶. منطقه‌ای که برای فعالیت انتخاب می‌کنید نیز بسیار مهم است.

از بزرگ‌ترین مزایای رستوران سیار، این است که غذا را در مجاورت مخاطبان خود سرو می‌کند، اما باید بدانید که مخاطبان شما کجا هستند!‌ به همین دلیل، انتخاب محل مناسب برای فعالیت بسیار مهم است. البته از خوبی‌های رستوران‌های سیار، سیار بودنشان است!‌ بهتر است محلی را برای فعالیت کسب‌وکارتان انتخاب کنید که بر سر راه عابرین پیاده باشد.

 

۷. نباید از اهمیت سرویس‌دهی غافل شوید!

شاید با خود فکر کنید که چون کسب‌وکارتان سیار است و مشتریان شما تنها غذا را از شما تحویل می‌گیرند و می‌روند، سرویس‌دهی اهمیت چندانی ندارد، اما تنها زمانی می‌توانید کسب‌وکار موفقی داشته‌باشید که با سرویس‌دهی مناسب، این حس را به مشتری‌های خود القا کنید که از یک رستوران ثابت خرید کرده‌اند. فقط در این صورت است که می‌توانید مشتری‌ ثابت داشته‌باشید؛ بنابراین، باید به ظواهر کاری، طرح منو و غذا‌های موجود در آن و همچنین کیفیت خدماتی که ارائه می‌کنید توجه کنید.

 

۸. شبکه‌های اجتماعی ابزار مناسبی برای معرفی کسب‌وکار‌های سیار هستند.

می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی و شناساندن کسب‌وکار خود به عموم مردم استفاده کنید. بسیاری از رستوران‌های سیار، از این شبکه‌ها برای اعلام موقعیت روزانه خود استفاده، و با تولید محتوای مناسب، توجه مخاطبان را به‌خوبی جلب می‌کنند.

 

با توجه به نکاتی که گفته‌شد، می‌توان گفت که اداره رستوران‌ها و فست‌فود‌های سیار، شاید در ظاهر ساده باشد، اما دشواری‌های خودش را نیز دارد. گاهی مجبورید تمام کار‌هایی را که در رستوران‌های بزرگ و توسط گروه‌های بزرگی از افراد انجام می‌شوند، خودتان به تنهایی انجام دهید و در آن واحد هم حسابدار باشید، هم آشپز و هم سالن‌دار.

بنابراین، می‌توان گفت که راه‌اندازی رستوران‌های سیار، نسبت به رستوران‌های ثابت کم‌هزینه‌تر است، اما مانند هر کسب‌وکار دیگری، برای رسیدن به موفقیت، به تلاش، وقت، انرژی و دانش نیاز دارد.

طراحی و توسعه سُها سیستم